Стартиралият през 2004 г. Dove self-esteem project се стреми да разбие нереалистичните стереотипи за красота, които са една от сериозните причини за неувереността на тийнейджърите. През 2021 г и България се присъедини към тази програма
Снимка: Dove Self-esteem project
От страниците на лъскаво списание гледа жена с идеално тяло и лице. На телевизионния екран друга перфектна красавица с избелени до блясък зъби се усмихва и представя нещо (дори няма значение какво). В социалните мрежи често образите на познатите лица от ежедневието ви са толкова „подобрени“, което ги прави буквално неузнаваеми. Но с визия, близка до съвършенството. Проблемът е, че този изкуствено наложен стереотип за красота се отразява негативно на младите хора. Има ли начин да им помогнем?
Именно това стои в основата на амбициозния проект за самочувствие на Dove - Dove Self-esteem project, който стартира през 2004 г., и чиято цел е да се вземат мерки навреме за справяне с ниското телесно самочувствие при младите хора. Към днешна дата, с обучениеята за самочувствие, проектът е достигнал до над 60 милиона млади хора в повече от 142 страни в света. Целта е до 2030 г. да помогне на ¼ милиард млади хора да изградят доверие към тялото си.
През 2021 г. България също се присъединява към Dove self-esteem програмата. Съвместно с „Академия за родители“ и с подкрепата на МОН, екипът на Dove реализира обучения за подобряване на самочувствието сред деца и подрастващи. Психолози от „Академия за родители“ посетиха 50 класа с ученици между 5 и 11 клас и проведоха лекции за подобряване на самочувствието. Лекторите посетиха училища от над 13 града от цялата страна. Някои обучения бяха проведени онлайн, други офлайн, в зависимост от епидемиологичната обстановка. Всички обучения срещнаха огромен интерес както от учениците, така и от учители, психолози и директори на училищата.
Освен тези обучения, чрез „Академия за родители“, бяха организирани и 8 безплатни уебинара за родители. Те също срещнаха невероятен интерес- близо 7 000 души/родители гледаха обученията онлайн.
През 2022 г., проеткът Dove self-esteem продължава да предприема действия на територията на страната ни, чрез провеждане на още обучения за ученици, учители и родители. Целта на проекта е до края на годината да помогне на над 10 000 деца да повярват в красотата си.
Въпреки, че е постигнат напредък, все още сме заобиколени от стереотипи за красота, които да влияят върху това как се възприемаме. Нереалистичните образи се поддържат от социалните медии - филтрираните и ретуширани изображения изпълват нашето полезрение и този натиск за поява в социалните медии влияе върху самочувствието на момичетата. Филтрите и приложенията за ретуш са демократизирали начина, по който момичетата могат да бъдат креативни с фотографията си. Те са забавни за използване и им позволяват да експериментират с тяхната самоличност.
Снимка: Dove Self-esteem project
Но също така могат и да навредят. Когато са свикнали да изкривяват дигитално начина, по който в действителност изглеждат, момичетата създават идеал за красота, който не може да бъде постигнат в реалния живот, но може да се отрази негативно на самочувствието им.
15 години след емблематичния филм Evolution, който показа професионалната манипулация на изображението, през миналата година Dove отново демонстрира проблема с дигиталното деформиране с Reverse Selfie video (Изкривеното селфи) - видео, което разглежда вредите, които дигиталното самоизкривяване може да има върху самочувствието. Неговата цел е да повиши информираността за наличните безплатни инструменти за родители и наставници, разработени в Dove self-esteem програмата, за да помогнат на децата да се ориентират в своите преживявания в социалните медии. Програмите за редактиране, които някога са били достъпни само за професионалисти, вече са напълно достъпни до младите хора с натискане само на един бутон. И вместо модели на снимачната площадка, момичетата редактират своята самоличност в стаите си у дома.
Ето защо е много важно да се повиши осведомеността за вредите, които натискът от социалните медии може да има върху младите хора, като за целта е много полезна Dove self-esteem програмата. Достъпът до образователните ресурти в нея е напълно безплатен за изтегляне от www.dove.com/bg/selfesteem. Tези материали са създадени с цел да помогнат на родители, учители и ментори да насърчават децата в живота им - да се ориентират в социалните мрежи по начин, който е полезен и творчески позитивен за тях.
Какъв е проблемът?
Външният вид е най-високо оценената тревожност за поколението Z - социално влиятелните лица знаят по-добре от всички повечето филтри и редактиране на снимки, които се случват зад кулисите, за да изгладят кожата, тънката талия и да направят очите по-големи - но колко често публиката, консумираща тези изображения, е наясно за използваните филтри?
Ниската телесна увереност и тревогите за външния вид възпрепятстват младите хора да бъдат най-добрите си Аз, засягат здравето, приятелствата и дори представянето им в училище.
- Онлайн проучване, проведено от Ипсос в България сред 387 жени на възраст 18-55 г. и 327 момичета на възраст 10-17 г., градско население, със заложени квоти по възрастови групи и области. Период на полева работа: 12-21.04.2021 г. Данните са на базата на социологическо проучване, проведено в страната ни;
- 62% от момичетата на възраст 10-17 години използват филтри или приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки;
- 1 от 10 момичета е пропускло училище заради негативни коментари, получени в социалните мрежи;
- 73% от момичетата биха взели решение да не публикуват снимка, ако не изглеждат достатъчно добре на нея;
- 59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка;
- 24% от момичетата не се чувстват красиви ако не получават харесвания на снимка, която публикуват в социалната мрежа;
- 61% от момичетата искат социалните мрежи да отразяват повече реалния живот;
- 33% от момичетата смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат в социалните мрежи;
- 61% от момичетата биха искали светът да се фокусира повече върху личността, отколкото върху външния им вид;
- 29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.
Снимка: Dove Self-esteem project
Dove self-esteem като решение
В Dove вярват, че нито един млад човек не трябва да бъде възпрепятстван да постигне пълния си потенциал поради ниска телесна увереност.
От 2004 г. насам проектът за самочувствие на Dove е обучил над 69 милиона млади хора в 150 страни в телесна увереност и се е превърнал в най-големия доставчик на образование за самооценка от този вид.
Глобалната мисия на Dove от 2004 до 2030 година е да помогне на 250 милиона млади хора да изградят самочувствие.
За да постигне това, проектът Dove Self-Esteem използва публична рамка за интервенция в областта на психичното здраве, за да разшири своите образователни програми, като използва масовите развлечения за справяне с ниското телесно доверие в по-широк мащаб.
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Когато двойките избират да се разделят по време на сън, събирането на следващата сутрин често води до подновяване на взаимната им привързаност.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари